Utendørs USB tilkobling

No wifi, great connection? #Helsport. Selv om mange ønsker å komme seg utendørs, for å slappe av etter en hektisk uke i arbeid, uten tilgang til mobil, wifi etc, er det likevel mange av oss som liker å ta med seg sine elektroniske devices på tur. Også her finnes ulike produkter, for å kunne tilpasse ditt behov etter vekt, størrelse, kapasitet, kvalitet osv.

Jeg har derfor laget en kort oversikt over ulike måter jeg lader mine devicer, alt etter hvor jeg skal gå på tur, og hvor lenge. Jeg vil derfor dele mine erfaringer når det gjelder lading med Hydrogen, solcelle, varme (av flammer og glør) og ulike typer batterier.

Hydrogen

IMG_9121

Hydogen er en spennende teknologi, som i hovedsak går ut på å produsere strøm med H2O. For å kunne gjøre dette, brukes en Hydrogen Reactor, og en patron som inneholder O2. Reactoren er en brenselcelle, som konverterer kjemisk energi til elektrisk energi i en kjemisk prosess. På denne måten får man strøm av naturlige stoffer, og reaktorens avgasser er kun vanndamp.

IMG_9116

Det er ikke så mange som produserer Hydrogen Reactorer, men du finner noen. Jeg har valgt leverandøren “Brunton”, da Brunton har spesialisert seg på utstyr, laget med tanke på turer og ekspedisjoner.

IMG_9145

Fordelen med Hydrogen, er at man får mye energi, ut av små patroner. En patron svarer til 3500mah – 4000mah. Jeg har ikke helt klart å måle det eksakt. Mengden strøm er basert på mine tester, da oppgitt kapasitet på diverse nettsider er svært sprikende (alt fra 2000 mah til 9000 mah per patron). Jeg får i alle fall ladet opp iPhone 6, og et batteri på 1500 mah med en patron. Det store gule batteriet på bildet, er 4000 mah. Basert på volum, får man med seg 3 patroner (ca 12 000 mah) i forhold til ett batteri på 4000 mah. Man må imidlertid også ha med seg reaktoren (men denne veier svært lite) – har man med seg mange patroner, får man uansett produsert mye strøm uten at det tar for mye plass og vekt i sekken.

Hvordan bruke Hydrogen Reactoren?

Reactoren er svært simpel i bruk. Du skrur inn Hydrocore til du hører et klikk. Deretter starter et rødt lys å blinke. Prosessen er i gang. Så snart det begynner å blinke blått (tar 10-30 sek) kan du koble til ønsket device i USB porten. For optimal lading, holder du inne den eneste knappen du finner på Reactoren, i 2 sekunder. Da det blinker lilla, måler den optimal ladespenning i forhold til devicen du lader, slik at du oppnår mest mulig effektiv lading. Legg merke til at det blå lyset slutter å blinke så snart du kobler til noe (lyser blått konstant). Dette indikerer at du lader (om den fortsatt skulle blinke, må du sjekke kabelen, og om alt er plugget skikkelig i USB portene).

Når jeg først skaffet meg en Reactor, fant jeg noen svakheter.

For det første, ville ikke iPhonen ta imot lading (da den er ganske kresen på strøm) – Dette ordnet seg imidlertid etter at jeg hadde ladet opp et par vanlige batteripakker. Jeg regner med at reaktoren må kjøres litt inn i starten for etterhvert å lade optimalt (dette gjelder alle reaktorene mine fra Brunton) – så snart jeg hadde ladet opp et par batteripakker på 4000mah, har jeg ikke hatt noen problemer med lading av iPhone.IMG_9148

For det andre, begynte den ene Reactoren å lekke vann. Jeg fikk selvfølgelig byttet denne.
Etter noen mnd, begnynte den imidlertid å lekke igjen. Jeg prøvde derfor selv å finne ut hvorfor. Jeg oppdaget da at en gummiring som var ute av posisjon. Denne skal ligge rundt tilkoblingen, der gjengene på Hydrocore (patronen) skal skrus inn. Jeg sentrerte denne med en nål, og lekkasjen var borte. En enkel fiks, men det er lurt å ta med seg en nål på tur i tilfelle reperasjon. Jeg har ikke hatt flere lekkasjer etterpå (jeg er kanskje mer forsiktig når jeg skrur inn Hydrocoren).

For det tredje, må den ha ventilasjon (kan ikke lade mens den ligger i sekken).

Endelig, synes jeg det var tungvindt å hele tiden måtte dra til en Brunton butikk (alle butikker som selger Brunton produkter, lader Hydrocorene for deg gratis) for å lade Hydrocoren. Jeg fikk en god deal på en Brunton Hydrolizer (lader), slik at jeg selv kan lade opp Hydrocore med hydrogen. Da fyller jeg bare på vann i Hydrolizeren, skrur inn Hydrocore, som bruker 4-6 timer på å fylle Hydrocore med Hydrogen.

Likevel, fungerer Hydrogenløsningen svært godt

Fordelen med Hydrogen Reactoren er at den er svært pålitelig, og gjør det den skal, så snart man har fått innkjørt Reactoren. Går Hydrocore tom, skrur man enkelt inn en ny og fortsetter ladingen umiddelbart. Jeg har brukt den både ute på sommeren, inne, og ute i kaldt vær uten at det har oppstått noen problemer (Nei, vanndampen fryser ikke i kulda, da Reactoren er varm under prosessen). Jeg ser at enkelte som tester Reactoren ikke har vært helt fornøyd, da den ikke lader iPhonen – jeg har ikke noe problem med å lade iPhonen så lenge Reactoren innkjøres de første gangene du bruker den (og jeg tipper deres iPhonen lades så snart den er innkjørt – hadde leverandøren opplyst om dette, ville man unngått mye frustrasjon med det nye produktet sitt). For de som bor i nord, er dette en god løsning, da sola ikke skinner deler av året. Jeg bor i nord, og har derfor gått for denne løsningen, framfor solcelle.

This slideshow requires JavaScript.

BioLite

BioLite produserer strøm med temperaturforskjell. BioLiten har et beger (forbrenningskammer) som er tilknyttet en enhet som produserer strøm.

Når man tenner opp, er det viktig å starte med små pinner, slik at du får generert høy varme, og deretter øke langsomt i størrelse på pinnene som skal brennes. Det er derfor lurt å på forhånd legge klart pinner, i ulik størrelse. En vifte hjelper til med ventilasjon, slik at du får en god forbrenning. Fordelen med denne er at du når som helst kan få produsert strøm, så lenge du har noe som brenner.

Under oppstart, tenner du på, samtidig som du starter viften på nivå en. Når det brenner skikkelig, kan du legge inn større pinner, og sette viften på nivå to. Under oppstart, vil en diode lyse oransje. Så fort dioden lyser grønt, er den klar til å lade.

WP_20150410_18_48_25_Pro

Jeg har bare prøvd denne et par ganger, og synes det var noe tungvidt å måtte legge inn pinner for å holde temperaturen på et nivå som fikk dioden til å lyse grønt. Men så lenge dioden lyste grønt, ladet den utmerket (ikke noe problem med iPhone). Jeg skal teste denne bedre etterhvert, og finne ut hva som får denne til å holde høy nok temperatur, på en enklest mulig måte.

Batterier

Batteriene er som kjent enkle i bruk. Man lader de enkelt opp hjemme (eller ute om man har noe man kan lade de med). Dette er den enkleste og rimeligste løsningen – men som går på bekostning av volum og vekt i sekken.IMG_9138

Det finnes mange ulike typer batterier og ladere. Jeg har en lommelykt, som bruker oppladbare batterier av typen 18650 (typisk batteri for kraftige lommelykter). Til disse batteriene finnes en USB lader. Her kobler du til en USB lader på inngangen, eksempelvis en PC, for å lade opp batteriet. Denne laderen har også en USB utgang! Du kan dermed også tappe batteriet, og lade eksempelvis telefonen, eller GoPro batteriene. Disse batteriene får du kjøpt maksimalt med 3600 mah – de fleste av disse batteriene leveres imidlertid direkte til elbil produsenter, da dette er de beste cellene man får tak i. Vanligvis selges derfor 2600 mah og 34oo mah hos de ulike butikkene. Da laderen tar liten plass, koster 20€, og batteriene tar liten plass, er dette en svært effektiv løsning, med tanke på vekt og volum.

Solcelle

Brunton sine solceller er sammenbrettbare, og det er av denne grunn jeg er mest interessert i deres solceller. Jeg er ikke så godt kjent på markedet, men tipper det finnes en rekke leverandører. Da jeg ikke selv bruker solcelle, har jeg kontaktet Brunton, og fått litt informasjon som det er verdt å dra med seg, om man er interessert i solceller.

F-SOLARIS26

Solceller fungerer fint på den lyse årstiden. Når det gjelder priser, så er det store forskjeller. Det finnes i utgangspunktet tre ulike celler og de har helt ulik pris og effekt under forskjellige forhold. Mange bruker Polykrystalline celler. Disse er ofte relativt billige og gir veldig god effekt i direkte sollys, men lader ikke i det hele tatt når det er overskyet – noe som det ofte er i Skandinavia. Anbefalt er derfor paneler med CIGS-celler. De koster noe mer, gir noe lavere effekt under direkte sollys, men gir samtidig en god del effekt selv om det er overskyet eller når de ligger i skyggen. Samtidig er disse cellene fleksible og ofte vanntette. Vekten er også betydelig mindre.

10736291-7c11-4982-a45c-06ddd0db670e

Er man interessert i de nye CIGS panelene, kommer disse på markedet sommeren 2016.

Leave a Reply

